افتاب وطن – عادی‌سازی مصرف مواد در رسانه‌ها، سلامت نسل آینده را تهدید می‌کند_آفتاب وطن

عادی‌سازی مصرف مواد در رسانه‌ها، سلامت نسل آینده را تهدید می‌کند


به گزارش آفتاب وطن

عادی‌سازی مصرف مواد در رسانه‌ها، سلامت نسل آینده را تهدید می‌کند

معاون بهداشت وزارت بهداشت، او گفت: پیشگیری مؤثرترین راهکار مقابله با اعتیاد است، و باید نسبت به گسترش نمایش غیرمسئولانه مصرف مواد، الکل و دخانیات در رسانه‌های تصویری مواظب می بود.

 

تاريخ : شنبه ۶ تير ۱۴۰۵ ساعت ۱۵:۲۴

به گزارش هنرنیوز ؛ علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در پیامی به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اصرار کرد: اعتیاد به انواع مواد غیرقانونی، از جمله صدمه‌های جدی در سراسر جهان و سرزمین ایران به حساب می اید که با پیامد‌های منفی زیاد بر سلامت، از جمله سلامت جسمی، روانی و اجتماعی، همراه است، بر پایه مطالعات و اصول علمی، با اهمیت ترین جنبه در مقابله با این اتفاق، گسترش عمل های پیشگیرانه با در نظر گرفتن گروه‌های در معرض خطر، از جمله کودکان و نوجوانان، است.

او گفت: مداخلات مؤثر و مبتنی بر شواهد که در بستر خانواده و اجتماع به توانمندسازی این افراد منجر شوند، همانند آموزش استعداد‌های زندگی، فرزندپروری و تاب‌آوری، که همه انها توسط کارشناسان سلامت روان در شبکه‌های بهداشتی ـ درمانی سرزمین در قالب برنامه‌های جامعه‌محور و الگوی سلامت روانی ـ اجتماعی (سراج) به‌صورت رایگان به مردم شریف سرزمین اراعه خواهد شد، می‌توانند با پیشگیری در سطوح گوناگون، به مقابله علمی با این اتفاق پشتیبانی کنند.

رییسی در ادامه گفت: متأسفانه تا بحال، همانند تعداد بسیاری از حوزه‌های دیگر، رویکرد پیشگیرانه در مقوله اعتیاد نیز آن‌گونه که باید مورد دقت قرار نگرفته است؛ حال آنکه همه صاحب‌نظران و دانشمندان حوزه بهداشت بر این نوشته اتفاق نظر دارند که پیشگیری بر درمان مقدم است، مثال بارز این کم‌توجهی، گسترش قابل دقت و صدمه‌زای نمایش غیرمسئولانه مصرف مواد، الکل و دخانیات در رسانه‌های تصویری، از جمله سینما و شبکه نمایش خانگی، است که به‌اختصاصی بر گروه سنی کودک و نوجوان می‌تواند تأثیرات منفی قابل توجهی به همراه داشته باشد.

معاون وزیر بهداشت اصرار کرد: این چنین گسترش برنامه‌های افت صدمه اعتیاد در سرزمین ما در دهه‌های قبل، اثرات مثبت به‌سزایی در حمایتاز سلامت جسمی، روانی و اجتماعی جامعه بر جای گذاشته است که از آن جمله می‌توان به مدیریت و افت بیماری‌های عفونی در مصرف‌کنندگان پرخطر مواد اشاره کرد. این رویکرد که مبتنی بر نگه داری کرامت انسانی، اسناد بالادستی و مطالعات گوناگون علمی است، نیازمند تحکیم و دقت اختصاصی و همه‌جانبه در کنار عمل های درمانی اراعه‌شده در مراکز درمان سوءمصرف مواد است.

وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری بین‌بخشی، هماهنگ و هم‌افزای دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به گفتن متولی سلامت جسمی و روانی جامعه، در راستای مقابله با این اتفاق صدمه‌زا و با منفعت‌گیری از رویکرد‌های علمی نقش محوری خود را بیشتر از پیش ایفا کند.

[elementor-template id="12163"]

دسته بنی مطالب

خبرهای ورزشی

[elementor-template id="12258"]

اخبار پزشکی

اخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری



منبع