هیاهو برای هیچ؛ واردات ماشین اقتصادی در سال ۱۴۰۲ رسما شکست خورد!

هیاهو برای هیچ؛ واردات ماشین اقتصادی در سال 1402 رسما

[ad_1]

افت قیمت ماشین در بازار همزمان با افزایش نرخ ارز، پدیده ای غریب در بازار ماشین کشورمان می بود که قاعدتا نباید واقعه می‌افتاد اما به لطف بمباران خبری مسئولان مربوطه و نمایندگان مجلس پیرامون آزاد شدن واردات ماشین نو و دست دوم این واقعه طی ماه‌های اخیر در بازار ماشین رقم خورد و نتیجه آن حالا مشخص شده، قیمت‌های دو میلیاردی برای شماری از اقتصادی‌ترین خودروهای جهان!

اعلام قیمت ۲.۵ میلیاردی برای فیات ۵۰۰ و قیمت ۲ میلیاردی تویوتا کرولا با موتور ۱.۲ لیتری، همانند سطل آب یخی بر سرمنتظران ارزانی خودروهای وارداتی فرود آمد و به احتمال زیاد شوک این قیمت‌ها در هفته آینده بر روند بازار نیز تاثیر خواهد گذاشت. علاوه بر آن به نظر می رسد که تیراژ واردات ماشین نیز زیاد اندک باشد و همین تیراژ محدود نیز بعید است در بازه وقتی باقی مانده تا آخر سال ۱۴۰۲ به دست مصرف کننده نهایی برسد.

تیراژ اندک؛ پاشنه آشیل واردات خودروهای ۲۰۲۳

کارشناسان بازار خودروماه ها است که از قیمت بالای خودروهای وارداتی با دقت به تعرفه های بالای مصوب دولت سخن بگویید می کنند، اما حتی این کارشناسان نیز تصور نمی‌کردند که قیمتی در حدود ۲.۵ میلیارد تومان برای فیات ۵۰۰ اعلام بشود. خودرویی که در زمره ارزان‌ترین خودروهای اقتصادی بازار اروپا قرار می‌گیرد و با تنها ۶۹ اسب بخار قوت و حجم موتور ۱ لیتری، تنها قابلیت استفاده درون شهری دارد.

دلنشین‌تر آنکه نسخه ۲۰۱۵ فیات ۵۰۰ با سنی در حدود ۷ سال، حدود ۱.۵ میلیارد تومان قیمت دارد و حالا پرسش این است که عرضه مدل ۲۰۲۳ با قیمت ۲.۵ میلیاردی، چه تاثیری بر بازار مدل‌های کهنه خواهد گذاشت؟ آنطور که از شواهد امر بر می‌آید بعید است که قیمت نسخه های کهنه کمتر از ارقام فعلی شوند و حتی احتمالا، در بلند زمان شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی کهنه موجود در بازار نیز باشیم!

این شرایط هنگامی رنگ و بوی جدی‌تری به خود می گیرد که بدانید فیات ۵۰۰ در این زمینه تنها نیست و اتفاقا مورد مشابهی در خصوص تویوتا کرولا ۲۰۲۳ نیز وجود دارد که قرار است در محدوده قیمتی ۲.۳ الی ۲.۵ میلیارد تومان راهی بازار بشود و مثالهای کهنه تر مربوط با موتور قدرتمندتر این روزها در محدود ۲ میلیارد تومان معامله خواهد شد و بعید است که قیمت مثالهای کهنه با وجود نمونه جدیدتر و ضعیف‌تر ۲۰۲۳ گرفتار کاهش بشود.

از سوی دیگر مدیران «نامی ماشین» به عنوان شرکتی که ادعای واردات ۴ محصول نیسان را دارد، از تیراژ حدود ۱۵۰۰ دستگاهی برای عرضه این خودروها در سال ۱۴۰۲ خبر خواهند داد و این درحالیست که در حدود ۳۰ هزار نفر متقضای خرید خودروهای وارداتی هم حالا درصف انتظار حضور دارند.

لیست قیمت خودروهای وارداتی جدید در سامانه یکپارچه، آبان ماه ۱۴۰۲:

ماشین قیمت در مبادی ورودی قیمت نهایی برای مشتری (تقریبی)
کیا سلتوس ۲,۱۵۵,۱۰۰,۰۰۰ ۲,۸۰۱,۶۳۰,۰۰۰
تویوتا کرولا ۱,۷۴۷,۳۰۰,۰۰۰ ۲,۲۷۱,۴۹۰,۰۰۰
هونگچی H5 ۲,۲۹۱,۸۰۰,۰۰۰ ۲,۹۷۹,۳۴۰,۰۰۰
بستیون T77 ۱,۶۵۱,۶۰۰,۰۰۰ ۲,۱۴۷,۰۸۰,۰۰۰
جتا VS5 ۱,۶۹۵,۷۰۰,۰۰۰ ۲,۲۰۴,۴۱۰,۰۰۰
جتا VS7 ۲,۰۲۲,۵۰۰,۰۰۰ ۲,۶۲۹,۲۵۰,۰۰۰

عجیب آنکه حتی خودروهای چینی نیز نتوانستند سد قیمتی ۱ میلیارد تومان را بشکنند و قریب به واقعه قرار است در انواع وارداتی با قیمتی بیش از ۱.۴ میلیارد تومان به دست مشتری چشم به راه برسد و دور از انتظار نیست که همان خودروها نیز در بازار آزاد تا ارقامی در حدود ۲ میلیارد تومان قیمت بخورند.

با این حساب باید او گفت که از یک سو تعرفه زیاد سنگین وضع شده توسط دولتمردان و از سوی دیگر کمبود منابع ارزی و تیراژ اندک واردات، علتخواهد شد که تا حداقل امسال، واردات زیاد و ارزان قیمت واقعه نیافتد و این امر اساسا برخلاف تمامی وعده‌های نقل شده توسط قانون‌گذاران و مدیران مربوطه در وزارت صمت تلقی می‌بشود.

[ad_2]

منبع