افزایش مداوم قیمت ماشین اعتراض نماینده مجلس را برانگیخت
[ad_1]
«مهدی عسگری»، نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از افزایش مداوم قیمت ماشین او گفت: «کمیسیون صنایع از ابتدای مجلس یازدهم پیگیر تحول و رقابتیکردن صنعت ماشین بوده است. این کمیسیون قانون ساماندهی صنعت ماشین را بهمنظور بهبود کیفیت و افزایش اراعه خودروهای داخلی و واردات خودروهای کارکرده و نو به تصویب رساند. بااینحال خودروسازان همچنان هر چند ماه یک بار با راه حلهای مختلفی بهجستوجو کسب مجوز افزایش قیمت از شورای رقابت می باشند.»
وی در ادامه افزود: «با فشارهایی که دو خودروساز از طریق احتکار، عدم اراعه، کاهش ایجاد و بهتازگی با شگرد افزایش آپشن و استاندارد اجباری داخل کردند، موفق به کسب مجوز افزایش قیمت از شورای رقابت شدند. این درحالی است که اجرای استاندارد اجباری از تکالیف سالهای قبل خودروسازان بوده است.»
عسگری در ادامه با اشاره به نزول جایگاه و تحول کارکرد شورای رقابت بهعنوان تنها مرجع رسیدگی به رویههای ضدرقابتی اظهار داشت: « این که شورای رقابت بهخاطر تغییرات ظاهری و چند میلیون تومانی خودروها، مجوز افزایش قیمت ۴۰ درصدی برای یک خودروساز و ۷۰ تا ۱۸۰ میلیون تومانی برای خودروساز دیگر را صادر میکند، جای تأسف دارد. روال ایجاد ششماهه اول امسال نسبت به سال گذشته نشانگر افزایش ایجاد ۴۳۰ هزار دستگاه ماشین است. اما اراعه ماشین ۹ تا ۱۸ درصد کاهش را نشان میدهد.»
افزودن آپشنهای ارزان برای افزایش قیمت ماشین و اجحاف در حق مشتریان
او با بیان این که به بهانه افزودن برخی آپشنهای ارزان با هزینههای زیاد تر در حق مشتریان اجحاف میبشود، خطاب به وزیر صمت او گفت: «چرا خودروسازان باید به بهانه افزودن پسوند و پیشوند نام ماشین و نصب آپشن از متقاضیان هزینههای بسیاری را دریافت کنند؟ درحالیکه خودروسازان حتی اطلاعات جدیدی از مدلها را انتشار نکردهاند. گویا این شرکتها میخواهند برای جبران هزینههای خود محصولات قدیمی را فقطً با نام تازه داخل بازار کنند. با این روال باید چشم به راه افزایش قیمت دیگر محصولات خودروسازان به بهانه تحول نام، استاندارد یا ارتقا باشیم.»
این چنین بخوانید: سیگنال افزایش قیمت ماشین در ماههای پایانی سال ۱۴۰۲؛ گرانی زیاد تر در بازاری رکودزده
رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی مجلس در ادامه او گفت: «درحالیکه خودروسازان بزرگ دنیا با انواع بحرانهای ایجاد و اراعه و بهتازگی قضیه بحران انرژی روبه رو شدهاند، خودروسازان داخلی محصولات خود را بهصورت دوساله پیشفروش کردهاند. خودروسازان داخلی محصولات خود را بدون رضایت مشتریان به قیمت فردا میفروشند و ادعای زیان و زیان هم میکنند.»
عسگری در آخر او گفت: «راهحل خروج خودروسازان از زیان رفع تعارض منافع و تعیین تکلیف ساختار سهامداری و تعارض بین قطعهسازان و خودروسازان، افزایش منفعتوری، کاهش هزینههای مازاد و کیفیسازی محصولات است.»
[ad_2]
منبع