مشکلات مالی مردم را بهسمت مطبهای تقلبی برده است
[ad_1]
به حرف های مدیران پلتفرمهای سلامت دیجیتال، با دقت به بالارفتن آمار پزشکان تقلبی در فضای مجازی و سوءاستفادههای جانی و مالی از مردم، بهتر است مردم به هر پلتفرمی در این حوزه مطمعن نکنند و عوامل بسیاری را در انتخاب پزشک آنلاین معالج خود درنظر بگیرند. این مدیران نظر دارند که مشکلات اقتصادی یکی از دلایل مهمی است که مردم را بهسمت منفعت گیری از مطالب منتشرشده توسط این دکترها سوق داده و پافشاری دارند که اولین قدم برای آگاهسازی و نهادینهکردن فرهنگ منفعت گیری درست از فضای مجازی برای بهبود سلامت، به رسمیت شناخته شدن پلتفرمهای این حوزه توسط دولت است.
احتمالا تنها کلاهبرداری مجازی که میتواند مستقیماً با جان آدمها در ربط باشد، کلاهبرداری در حوزه پزشکی و سلامت است؛ اتفاقای که این روزها با گسترش فضای مجازی درحال افزایش است. «مهرشاد تیموری»، مدیرعامل و همبنیانگذار پلتفرم سلامت دیجیتال بقراط، در او مباحثه با دیجیاتو حوالی صدمههای افزایش پزشکان تقلبی در فضای مجازی او گفت: «این صدمهها بهاختصاصی در حوزه زیبایی و عملهای لاغری بهطوری است که امکان پذیر حتی تبدیل فوت بیمار بشود.»
به حرف های او، یکی از عمده مشکلات این است که تعداد بسیاری از کلینیکهای زیبایی توسط پزشکان راهاندازی نمیشوند. درواقع طبق معمولً برای این کلینیکها اندوختهگذاری وجود دارد و برای این که آن کلینیک بتواند به کار خود ادامه دهد، با پروانه طبابت یک پزشک دیگر کار میکند و عمده تبلیغات خود را در بستر آنلاین انجام میدهد تا کمتر با نهادهای نظارتی دچار بشود.
«مهدی خدادادی»، مدیرعامل دکتر ساینا نیز درمورد مشکلاتی که افزایش تعداد پزشکان تقلبی در فضای مجازی تشکیل میکنند، به دیجیاتو او گفت: «یکی از این عوامل این است که این افراد بدون مدرک و استعداد ملزوم داخل این حوزه خواهد شد. نوشته بعدی این است که مخاطبان فضای مجازی به پیشنهادهای فیک این افراد مطمعن کرده و خودشان را در معرض صدمه قرار دهند.»
خدادادی باور دارد که در حوزه سلامت روان نیز افرادی که دانش ملزوم را ندارند، میتوانند صدمههای روحی جدی به مردم داخل کنند. به حرف های او، همه این موارد موجبات سوءاستفادههای مالی از مردم را فراهم میکند.
چرا مردم در دام این افراد میافتند؟
بدون شک یکی از عواملی که جهت میبشود افراد جذب این چنین پزشکهایی شوند، نبوده است آگاهی ملزوم است که این نوشته نیاز به فرهنگسازی دارد. اما در دوره جاری، عوامل مادی و اقتصادی نیز تأثیر بسیاری در انتخاب مردم برای رفتن به سراغ پزشکان آنلاین دارند؛ این موضوعی است که مدیرعامل بقراط نیز روی آن پافشاری دارد. به حرف های او، عوامل مالی در مقدار مراجعه مردم به پزشکان تقلبی تأثیر بالایی دارد و زیاد تر مردم پزشکی را انتخاب میکنند که هزینه ویزیت پایینتری دارد و یا به سراغ صفحهای میروال که بهصورت رایگان برای آنها پیشنهاد پزشکی اراعه میکند.
مدیرعامل بقراط درمورد مشکلاتی که درمورد این افراد در فضای مجازی وجود دارد، در ادامه گفت: «نوشته دیگر به مواردی مربوط میبشود که امکان پذیر افراد از تخصصهای اشتباهی منفعت گیری کنند. برای مثال، فردی تخصص X دارد اما خودش را متخصص Y معارفه میکند و اظهارنظرهای کارشناسانه میدهد و مردم هم رایگان از این اظهارنظرات منفعت گیری میکنند، اما درواقع درحال منفعت گیری از یکسری اطلاعات غلط می باشند.»
نقش دولت چیست؟
علاوه بر افزایش آگاهی مردم، دولت نیز باید به گفتن نهاد قانونگذار همه تلاش خود را برای به حداقل رساندن تعداد پزشکان تقلبی انجام دهد.

به باور مدیرعامل دکتر ساینا، حاکمیت باید به مسئولیت خودش در روبه رو نوشته سلامت که سالها به آن بیتوجهی کرده، عمل کند. او معتقد است که حاکمیت باید زیرساختهایی تعبیه میکرد تا کاربران بتوانند با دقت به نمادی خاص از صحت پزشکان مطمعن حاصل کنند.
خدادادی با اشاره به این که کسبوکارهای حوزه سلامت دیجیتال باید جایگاه قانونی خود را در نظام سلامت اشکار کنند، گفت: «از طرف دیگر، باید برای مردم خبررسانی بشود تا بدانند که از طریق چه پلتفرمهایی میتوانند خدمات سلامت دریافت کنند. متأسفانه این نوشته تا این مدت اتفاق نیفتاده است و ما بیشتر از چهار سال است که بهجستوجو آن هستیم.»
او این چنین در ادامه گفت: «در برنامه هفتم گسترش نیز وزارت بهداشت مکلف شده است تا نوشته پیادهسازی نظام رگولاتوری حوزه سلامت را انجام دهد. اگر این نوشته بهدرستی انجام شده و دغدغههای قسمت خصوصی در آن لحاظ بشود، میتواند علاوه بر بزرگکردن بازار، به مخاطبان مطمعن خاطر دهد که درحال منفعت گیری از سرویسی امن می باشند.»
تیموری نیز درمورد جایگاه دولت در این عرصه او گفت: «از آنجایی که وزیران بهداشت گوناگون نسبت به این قضیه رویکردهای متغیری دارند، طبق معمولً در دولت نسبت به این قضیه سلیقهای برخورد میبشود. برای مثالً وزیر بهداشت قبلی با طب سنتی مشکل داشت اما وزیر بهداشت جاری موافق این قضیه است.»
به باور او، موضوعی که میتواند پشتیبانیکننده باشد، این است که هم وزارت بهداشت و هم نظام پزشکی اختیاراتی را به پلتفرمها دهند تا بتوانند با سهولت بیشتری صحت اطلاعات پزشکان را بسنجند.
بااینحال، معضل کلاهبرداری و سوءاستفاده در حوزه پزشکی تنها اختصاصی ایران نیست و دیگر کشورها نیز با آن روبه رو می باشند؛ اما به حرف های مدیرعامل دکتر ساینا، در سرزمین ما با دقت به فرهنگ و تاریخ که افراد بزرگی در حوزه پزشکی تجربی داشته، امکان پذیر برخی به افرادی که مجوز طبابت ندارند نیز مطمعن کنند؛ درحالیکه اینگونه نیست و مواردی همانند طبسوزنی و… باید همسو و در راستای علم پزشکی روز مورد منفعت گیری قرار بگیرند.
مردم به چه عواملی دقت کنند؟
با همه این خطرات مدام عواملی وجود دارند که افراد میتوانند با دقت به آنها مقدار روبه رو خود با این پزشکان تقلبی را به حداقل برسانند. به باور مدیرعامل بقراط، در قدم اول اصالت سامانه و تأییدیه نظام پزشکی میتوانند عوامل مهمی باشند. او اشاره کرد که بعضی اوقات مطمعن برخی از کاربران جلب نظرهایی میبشود که در سامانه توسط دیگر مخاطبین درج شدهاند؛ چرا که بعضی اوقات دیده شده که پزشکی حتی پروانه طبابت نیز ندارد اما مردم به او امتیاز خواهند داد. این مشخص می کند که تعداد بسیاری از پلتفرمها نیز برای پذیرفتن پزشکان حسابوکتاب خاصی ندارند و هرکسی میتواند خودش را پزشک معارفه کند. بعد مراجعه به پلتفرمها نمیتواند تنها راه تشخیص باشد.
مدیرعامل دکتر ساینا نیز نظر دارد که باید برای تشخیص صلاحیت پزشکان به پلتفرمهایی مطمعن کرد که اینماد و دیگر شاخصههای ملزوم از نهادهای وابسته را دارا باشند. او اشاره کرد که مردم بهتر است مدام به سراغ پلتفرمهایی با قدمت بالا بروند؛ چون کمتر پیش میآید که پلتفرمهای بزرگ بخواهند بهخاطر جذب چند پزشک اعتبار خود را زیر سوال ببرند.
به حرف های خدادادی، فارغ از پلتفرمهای سلامت دیجیتال، مردم بهراحتی میتوانند گفتن پزشک را در سامانه سازمان نظام پزشکی جستجو کرده و اعتبار او را بسنجند.
بدون شک اگر دولت نقش خود را بهگفتن نهاد قانونگذار بهدرستی انجام دهد و زیستپلتفرمهای سلامت دیجیتال در اکوسیستم فناوری را به رسمیت بشناسد، بستر افزایش آگاهی مردم برای منفعت گیری صحیح از آنها نیز در جامعه فراهم میبشود.
[ad_2]
منبع