۱۰ ماشین نظامی سبک برتر ارتش های جهان
[ad_1]
قبل از این که آرنولد شوارتزنگر و سیلوستر استالونه در هاموی و مرسدس بنز کلاس جی خود به گشت و گذار در اطراف شهر بپردازند، این نفربرهای مناسب همه جا رو نقش زیاد مهم تری در صحنه جهانی به گفتن اجزای الزامی در ماشین آلات نظامی ایفا می کردند. از وقتی که اسب ها از رده خارج شده و ارتش ها مکانیزه شدند، وسیله نقلیه کمکی سبک نظامی (یا LUV) برای خدمات کمکی پیاده نظام الزامی بوده است، و وسایل نقلیه ای همانند جیپ ویلیس، لندرور، هاموی و G – Wagon برای ماموریت های گوناگون مورد قیمت می باشند. این منفعت گیری ها شامل حمل کالا و پرسنل، حمل سلاح های نصب شده، تخلیه پزشکی، شناسایی و تعداد بسیاری اهداف دیگر است.
LUV ها سبک ترین کلاس وزنی هر خودروی نظامی می باشند. آن ها از خودروهای تجاری که برای منفعت گیری نظامی تحول طراحی داده اند، همانند تویوتا لندکروزر که در همه جا وجود دارد، گرفته تا ماشین های موثر، همانند بوئینگ فانتوم بجر سفارشی، متفاوت می باشند. در حالی که اکثر خودروهای سبک نظامی تفاوت های قابل توجهی با یکدیگر دارند، اما همه آن ها ویژگی های مشترکی را دارا می باشند. به گفتن مثال، آن ها طبق معمولً همه چرخ محرک می باشند، قابلیت حرکت در همه عوارض زمین را دارند، زره اندکی داشته و ظرفیت حمل حداقل چهار نفر را دارند.
در طول جنگ جهانی دوم، جیپ ویلی چهار در چهار اولین خودرویی می بود که برای کلاس تازه خودروهای سبک نظامی با وزن کم تر از یک تن تشکیل شد و معادل آلمانی آن فولکس واگن کوبل واگن می بود. ارتش ها از آن زمان تا بحال از اشکال گوناگون خودروهای سبک نظامی منفعت گیری می کنند و اکنون قسمت اساسی هر نیروی جنگی مکانیزه ای محسوب می شوند. در ادامه بهترین خودروهای سبک نظامی که اکنون در سراسر جهان در حال فعالیت می باشند را معارفه می کنیم.

۱۰- IVECO VM 90
زیاد تر کاربران جاده ای اروپا با شرکت ایتالیایی تولیدکننده کامیون IVECO آشنا می باشند. نام این شرکت مخفف Industrial Vehicles Corporation است و از سال ۱۹۷۵ کامیون ها و اتوبوس های با کیفیت بالا تشکیل می کند.
خودروی ایتالیایی IVECO VM ۹۰ یک خودروی ۴ * ۴ تطبیق پذیر است که در تعداد بسیاری از درگیری ها، اخیراً در اوکراین، وجود داشته است. وی ام ۹۰ با داشتن ارتفاع بیشتر از ۲.۷ ، طول بیشتر از ۶ متر و عرض بیشتر از ۲ متر نسبتاً غول پیکر است و به خوبی به ریشه کامیونی خود وفادار بوده است. این ویژگی ها به تطبیق پذیری چشمگیری منجر می بشود، چون شما می توانید پتانسیل های بسیاری را در این چنین فریم بزرگی جمع کنید.
به این ترتیب، چهار نوع مهم از VM ۹۰ اکنون مورد منفعت گیری قرار می گیرد: مدل پایه، آمبولانس جنگی Ambulanza، گزینه زره پوش Protetto برای منفعت گیری جنگی و واحد تاکتیکی Torpedo با یک سایبان برزنتی در عقب. این قسمت باز عقبی می تواند یک برجک دارای مسلسل سنگین ۱۲.۷ میلی متری یا یک تیربار مسلسل سبک ۷.۶۲ میلی متری یا افزونه های فرد دیگر همانند جعبه کلینیکی صحرایی را برای کاربردهای پزشکی داشته باشد.
IVECO VM ۹۰ یک وسیله نقلیه سبک نظامی نسبتاً بنیادین و در عین حال زیاد پرکاربرد است که به گفتن یک وسیله نقلیه سبک کمکی در میدان نبرد، یک وسیله نقلیه شناسایی به علت طراحی سبک، و یک خودروی زرهی با توانایی آفرودی ایفای نقش می کند. ایتالیایی ها یک ضرب المثل دارند: La semplicita e l ‘l’ ultima sofisticazione، یا ” سادگی نهایت پیچیدگی است.” این نوشته دقیقاً در رابطه VM ۹۰ صدق می کند.

۹- Toyota Land Cruiser
کم تر برندی به اندازه تویوتا به قابل مطمعن بودن شهرت دارد. به این علت جای تعجبی ندارد که تویوتا لندکروزر به پر منفعت گیری ترین وسیله نقلیه نظامی بدون مقصد خاص و انتخاب ارتش های نامنظم در آمریکای جنوبی و مرکزی، آفریقا و آسیا تبدیل بشود.
لندکروزر از سال ۱۹۵۳ به گفتن یک خودروی تجاری چهار چرخ محرک تشکیل شده است. اخیراً این وسیله نقلیه به خودروی مهم سازمان ها و گروه های شبه نظامی برای منفعت گیری در حمل و نقل پرسنل، آذوقه و سلاح تبدیل شده است. سری ۷۰ تویوتا لندکروزر پراستفاده ترین نسخه به گفتن یک ماشین نظامی سبک کمکی است، به ویزه مدل پیکاپ دو در که مسافران را در تکه پشت قرار می دهد، جایی که یک مسلسل سنگین را نیز می توان روی یک سه پایه قرار داد. نسخه های نفربر اختصاصی نیز با کابین های کاملاً محصور و این چنین نسخه های زره پوش، و چندین نسخه دیگر نیز از این ماشین ساخته شده است.
لندکروزر نه تنها قابل مطمعن می بود، بلکه قطعات آن به راحتی در همه نقاط جهان در دسترس می بود که این ماشین را به یک انتخاب زیاد کاربردی و مقرون به صرفه، به خصوص در کشورهای فقیرتر تبدیل می کرد. این در دسترس بودن در طول جنگ های دهه ۱۹۸۰ بین چاد و لیبی چنان فراگیر می بود که طبق معمولً از این جنگ به گفتن جنگ تویوتا یاد می شد. در حالی که این نوشته می توانست تبلیغات بدی برای این شاسی بلند ژاپنی باشد، لندکروزر حتی امروزه نیز به گفتن یک ماشین محبوب باقی مانده است.

۸- URO VAMTAC S3
از قدیم می گویند که پیروی، صادقانه ترین شکل چاپلوسی است، اما حتی اسپانیایی ها هم باید اعتراف می کردند که در خلق خودروی پرچمدار سبک نظامی خود، یعنی URO VAMTAC S۳، تا حد بسیاری از طراحی هاموی آمریکایی وام گرفته اند. برای تماشاگر عادی، تمییز دادن این ماشین از همتای آمریکایی اش دشوار است، به اختصاصی با دقت به شیشه جلوی باریک و عمود، کاپوت پهن و جعبه ای، قوس های گل گیر و پنل سقف جمع شونده در تکه عقب.
سرواژه VAMTAC به معنی “خودروی تاکتیکی با قابلیت تحرک بالا” است و دقیقا همان کاری را انجام می دهد که نامش می گوید. در واقع این ماشین زیاد کاربردی است و در انواع گوناگون و مشابه با کاربردهای گوناگون در دسترس است. این ماشین نظامی یک راه حل همه فن حریف است و کارآمدی آن به حدی است که به چندین سرزمین در اروپا، شمال آفریقا و آمریکای مرکزی صادر شده است.
نسخه های آن شامل هر دو نسخه پیکاپ و محصور و یک نسخه فرماندهی است که یک محفظه بار را در خود جای داده است. تعداد بسیاری از آن ها تجهیزبه صفحه زره ضد بالستیک می باشند و می توانند تسلیحات مختلفی از جمله خمپاره انداز، نارنجک انداز، خمپاره انداز و مسلسل های سنگین را حمل کنند. این ماشین می تواند تا ۱,۵۰۰ کیلوگرم بار را یدک کش کند و می توان آن را از طریق هلیکوپتر شینوک حمل کرده و حتی در ارتفاعات پایین نیز با چترنجات فرود آورد که بر انعطاف پذیری آن می افزاید. در حالی که این ماشین مدام با هاموی قیاس می بشود، با این حال URO VAMTAC S۳ رقیب با لیاقت ای است و قیمت خود را در ارتش اسپانیا و دیگر نقاط جهان ثابت کرده است.

۷- GAZ Tigr
همانند مورد اسپانیایی ها با URO VAMTAC S۳، ارتش روسیه زمان خلق GAZ Tigr هم از نظر مفهومی و هم از نظر زیبایی شناسی کمی از هاموی الهام گرفته می بود. اگر چه امکان پذیر در آخر این ماشین چندان هم حجیم نباشد و پنل های کناری آن کمی خمیده باشند، اما هیچ کس در اینجا باور نمی کند که از ماشین آمریکایی الهام گرفته نشده است. با این حال این یک ماشین نظامی مورد قیمت و همه کاره است که تا این مدت هم در خدمت است و به اندازه همتایان خود در کاربردهای دنیای واقعی سودمند است.
Gaz Tigr تحرک زیاد خوبی دارد و سیستم تعلیق جدا گانه پیچشی – میله ای و سختی تایر قابل تنظیم توسط راننده که به حرکت در زمین های ناهموار از جمله تپه های شنی زیاد پشتیبانی می کند نیز آن را تحکیم می کنند. این ماشین در دمایی تا ۵۰ درجه سانتیگراد کارآمد است و می تواند آب را تا عمق ۱.۲ متری را نیز تاب بیاورد، موضوعی که آن را به یک LUV مناسب تبدیل می کند. این ویژگی ها در بازارهای خارجی نیز محبوب بوده اند و ماشین Tigr به چین و خاورمیانه نیز صادر شده است.
GAZ Tigr با زره بدنه و پنجره های ضد گلوله برای محافظت از سرنشینان خود ساخته شده و طراحی ماژولاری دارد که آن را به چاقوی سوییسی خودروهای سبک نظامی همانند می کند. می توان آن را به یک وسیله نقلیه مسافربری برای ۹ نفر، یک نفربر زرهی، یا یک کامیون باری تبدیل کرد، و می توان طیف وسیعی از تسلیحات، از جمله نارنجک انداز سقفی یا مسلسل های سنگین را روی آن نصب کرد. احتمالا GAZ Tigr چیزی همانند به یک پیروی کننده در دنیای LUV ها باشد، اما این ماشین زیاد قوی و ترسناک بوده و تاج و تخت هاموی را به چالش می کشد.

۶- Pinzgauer II
Pinzgauer اورجینال یک LUV افسانه ای اتریشی می بود که تقریباً چهار دهه خدمت کرد. با این حال، در آخرین سال های دوران خدمتش دیگر کارآیی قبلی را نداشت و بعد از این که در سال ۲۰۰۸ به علت عدم فروش تشکیل آن متوقف شد، جانشین با لیاقت ای برایش در نظر گرفته شد. نسل تازه که به شکل قابل درکی Pinzgauer II نام دارد، بزرگ تر بوده، ظرفیت زیاد تر، تحرک بهتر، حمل بار زیاد تر و کارکرد زیاد بهتری دارد.
مهم ترین تفاوت Pinzgauer II، پیکربندی شش چرخ و ۶ * ۶ آن در قیاس با چهار چرخ نسخه اورجینال است. این یعنی می تواند وزن های بزرگ تری را با سهولت نسبی حمل کند، به خصوص با دقت به افزایش قابل دقت قوت موتور آن از ۸۷ به ۱۹۴ اسب بخار. Pinzgauer II با ظرفیت بار ۳.۸ تنی خود می تواند ۱۴ سرباز به علاوه تجهیزات را در خود جای دهد و در صورت نیاز قادر به یدک کشی تریلر یا توپخانه نیز هست. کابین این ماشین در ارتفاعی بالاتر از شاسی قرار گرفته و قادر است تا عمق ۱.۵ متری آب را بپیماید و بردی برابر با ۱,۰۰۰ کیلومتر دارد که با یک مخزن سوخت اضافی می توان آن را به یکی از پرکاربردترین LUV های این لیست تبدیل کرد.
در حالی که Pinzgauer II یکی از وسایل نقلیه سبک نظامی حجیم است، تا این مدت هم با یک هواپیمای هرکولس یا هلیکوپتر شینوک مستقیماً به مناطق جنگی قابل حمل است، جایی که می تواند ماموریت های آمبولانس، شناسایی، تاکتیکی و ارتباطی را انجام دهد. می توان آن را با زره های سنگین پیکربندی کرد، اما Pinzgauer II برای حمل تسلیحات دفاعی طراحی نشده و زیاد تر نقش کمکی و حمایتدارد. با این حال، تا جایی که به کارکرد، کاربردی بودن و ظاهر عالی مربوط می بشود، این ماشین نظامی سبک زیاد خوب عمل می کند.

۵- Beijing BJ2022
اگر خودروهای نظامی GAZ Tigr و URO VAMTAC S۳ همانند هاموی می باشند، شباهت های بسیاری بین Beijing BJ2022 و جیپ چروکی وجود دارد، خودرویی که عمدتاً بر پایه آن ها ساخته شده است. BJ۲۰۲۲ که مبارز شجاع نامیده می بشود، یک وسیله نقلیه سبک نظامی است که برای ارتش آزادی قسمت خلق چین گسترش یافته است. در حالی که نسخه مفهومی آن در سال ۲۰۰۲ به گفتن همکاری بین Beijing Automobile Works و کرایسلر رونمایی شد، چند سال طول کشید تا به ثمر برسد، کرایسلر از این پروژه کنار رفت و از سال ۲۰۰۷ با اپراتورهایی که شامل ارتش های سوریه، جمهوری دومینیکن و فیلیپین می بشود، مورد منفعت گیری قرار گرفت.
Beijing BJ2022در تعداد زیاد تشکیل می بشود و در نسخه های گوناگون از جمله پیکاپ دو در، چهار در و دو در حاضر است. این ماشین به گفتن یک ماشین نظامی با سقف نرم و سخت در دسترس است که به لطف شیشه جلوی تاشو و سقف پارچه ای جداشدنی می توان ارتفاع آن را تا سطح کاپوت افت داد. این ماشین بسته به مدل می تواند بین ۵ تا ۸ سرنشین را با حداکثر بار بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ کیلوگرم حمل کند.
ارتش چین در کاری هوشمندانه یک موتور نیسان را برای BJ۲۰۲۲ انتخاب کرد. این پیشرانه در گزینه های توربو دیزل و بنزین معمولی با ظرفیت های گوناگون از دو تا سه لیتر در دسترس است که این ماشین را به یک خودروی سبک نظامی همه کاره و کاربردی تبدیل می کند که قسمت مهمی از ستون فقرات نیروی رزمی چین را راه اندازی می دهد.

۴- Boeing Phantom Badger
در حالی که امکان پذیر همانند یک ابرقهرمان مارول به نظر برسد که هیچ زمان از اتاق بیرون نیامده است، Phantom Badger یک وسیله نقلیه نظامی سب فوق العاده است که با لیاقت جدی گرفته شدن است. نیروهای عملیات اختصاصی ایالات متحده آن را خواست کردند چون به LUV نیاز داشته باشند که بتواند در ناهموارترین زمین ها حرکت کند و بوئینگ با این ماشین قوی با این چالش روبروش د.
خودروی حمایترزمی Phantom Badger در سال ۲۰۱۳ معارفه شد. از آن زمان تا بحال این ماشین نظامی سبک به گفتن یک LUV زیاد قابل تحول و ماژولار که برای تعدادی از کارکردهای نظامی از جمله تخلیه پزشکی، خنثی سازی بمب، جستجو و نجات، حمل و نقل کالا و تعداد بسیاری موارد دیگر سودمند است، تشکیل شده است. این ماشین نظامی دارای یک سیستم تعلیق پیشرفته است که می تواند ناهموارترین مناطق میدان نبرد را پوشش دهد، می توان آن را از طریق هواپیمای V – ۲۲ Osprey یا هلیکوپتر شینوک به مناطق جنگی منتقل کرد، تا پنج سرباز را حمل کند، و لوازم جانبی بسیاری از جمله وینچ های برقی و پمپ های هیدرولیکی در خود دارد. یقیناً فراموش نکنیم که این ماشین تا دندان مسلح است و در تکه عقب آن دو برجک مسلسل ۷.۶۲ میلی متری تعبیه شده و در صورت نیاز قابلیت نصب یک مسلسل سنگین یا نارنجک انداز را دارد.
همانطور که فانتوم بجر از نظر قابلیت های آفرودی، تسلیحات، ویژگی ها و طراحی ماژولار به سبک ترانسفورمرها زیاد کاربردی است، از نظر کارکرد نیز زیاد قابل دقت و بی نقص است. برای مثال، برد آن ۷۲۰ کیلومتر است، گشتاور ۴۲۰ نیوتن متر تشکیل می کند، سوخت را با نرخ ۳۳.۵ کیلومتر به ازای هر گالن (هر گالن نزدیک به ۳.۷ لیتر) مصرف می کند و حتی می تواند به شدت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت روی سطح صاف نیز برسد. به این علت بله، نام احمقانه ای دارد، اما فانتوم بجر یک بسته خودرویی قابل دقت است.

۳- Land Rover Wolf
بعد از پیروزی جیپ ویلی در جنگ جهانی دوم، انگلیسی ها لندرور را خلق کردند. این ماشین یکی از شناخته شده ترین LUV ها در جهان است که از سال ۱۹۴۸ در تعداد بسیاری از عملیات های نظامی مورد منفعت گیری قرار می گیرد و این چنین یک وسیله نقلیه تجاری محبوب است که کشاورزان، روستاییان، برگزار کنندگان جشنواره، گارد ساحلی، نجات غریق ها و خدمات آتش نشانی از آن منفعت گیری می کنند. حتی ملکه الیزابت دوم نیز از مالکان مفتخر این ماشین می بود و مرتباً آن ها را در املاک گوناگون خود می راند.
در قسمت نظامی، نقش لندرور تا حد بسیاری پشتبانی است و سری Wolf یک مطرح سفارشی است که بر پایه مدل تست شده و موفق Defender ساخته شده است، با اصلاحات ساختاری از جمله شاسی تحکیم شده، بدنه تحکیم شده در قسمت مسافران و چندین پایه سلاح که برای مسلسل های سبک و سنگین و موشک انداز و نارنجک انداز. این مدل در ۲۳ تیپ در دو نسخه فاصله مختصر و بلند دو محور در دسترس است و لوازم جانبی اختیاری بسیاری برای اهداف گوناگون از جمله خرپا، پرده های مشکی، نورافکن و وینچ دارد.
یکی از ویژگی های مشترک همه لندرورها، ساختار آلومینیومی آن ها است که مقصد دوگانه سبک نگه داشتن آن ها و در عین مقاومت شان در برابر خوردگی را محقق می کند. این فریم ها به آن ها پشتیبانی می کند تا شرایط سختی را از قطب شمال گرفته تا بیابان های خاورمیانه تحمل کنند.
با این حال،این ماشین ۴ در ۴ دوران جنگ جهانی دوم کم کم در بین خودروهای مدرن سبک قدیمی به نظر می رسد و از آنجایی که لندرور به تازگی به شرکت هندی Tataفروخته شده است، به نظر می رسد که روزهای این ماشین نظامی سبک وفادار قدیمی، حداقل تا جایی که به خدمات نظامی مربوط می بشود، به شماره افتاده است.

۲- Mercedes-Benz G-Class
G – Wagon، انچه که عمدتاً نامیده می بشود، از اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی به بازار آمده و ماشین مورد علاقه موسیقی دانان و ستاره های سینما در سراسر جهان است. این ماشین که تا این مدت در حال تشکیل است، مجوز منفعت گیری تجاری در بیشتر از ۶۰ سرزمین را دارد و نسخه نظامی آن در بیشتر از ۳۵ سرزمین در حال خدمت است. با این که G Class با ابعاد حجیم و طراحی زمخت خود چندان خاص به نظر نمی رسد، اما احتمالا بتوان آن را گرگی ترسناک در لباس میش و نمونه ای عالی از کیفیت آلمانی دانست.
سری G-Class تنوع بسیاری دارد که شامل گزینه های سقف دار و روباز، فاصله دو محور متفاوت، نسخه پیکاپ و حتی شش چرخ می بشود. این ماشین می تواند محموله ای تا ۱.۵ تن را حمل کند و در انواع زره دار سنگین و سبک، با موتورهای بنزینی یا دیزلی و با جعبه دنده های دستی یا اتومات در دسترس است. در واقع یک G – Wagon برای هر فردی وجود دارد، چه شما یک قدیمی کار نیروهای اختصاصی باشید و چه یک اینفلوئنسر تیک تاکی.
همانند اکثر محصولات مرسدس بنز، مشخصات G – Wagon نیز قابل دقت است. نوع رایج دیزلی ۲.۹ لیتری می تواند شیب های ۷۰ درصد را بالا برود، از یک پله با ارتفاع نیم متری بالا برود و عبور از آبی تا عمق ۶۰ سانتیمتر را ضمانت می کند. برد آن ۵۹۷ کیلومتر است، هرچند قوت آن نسبتاً متوسط و ۱۵۶ اسب بخار و نهایت شدت آن نزدیک به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است. به این علت در حالی که مرسدس جی کلاس در سطح پایه در هیچ مسابقه ای بر روی آسفالت برنده نخواهد شد، اما از نظر توانایی آفرودی، کاربردی بودن و سازگاری، یک ماشین سبک نظامی همه کاره و عالی است که کاربردهای بسیاری در مناطق جنگی دارد.

۱- HMMWV
HMMWV یا ماشین چرخدار چند منظوره با قابلیت تحرک بالا (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) که طبق معمولً با نام هاموی شناخته می بشود، نیازی به معارفه ندارد. این خودروهای سبک حمایتزیاد تر توسط ارتش آمریکا مورد منفعت گیری قرار می گیرند و برای قابل مطمعن بودن، دوام و سهولت تعمیر و نگهداری شان شناخته می شوند. این همان خودرویی است که هنگامی به خودروی سبک نظامی مدرن فکر می کنیم، به ذهن متبادر می بشود و در فرهنگ عامه ریشه دوانده است.
هاموی در ۱۵ پیکربندی حاضر است، اما همه آن ها دارای ویژگی های مکانیکی بنیادین یکسانی همانند موتور، گیربکس و شاسی می باشند که کار را برای هر مکانیک ارتشی، چه در پایگاه و چه در وسط یک منطقه جنگی آسان تر می کند. بالاتر از شاسی، آن ها قابل معاوضه می باشند و بسته به چیدمان شان، قادر به حمل انواع تسلیحات، محموله ها و پرسنل می باشند. همانند جی کلاس، همه انواع این ماشین به طور همه زمان دارای چهار چرخ محرک می باشند و قادر به عبور از مناطق صعب العبور، از جمله شیب های تا ۶۰ درصد می باشند، در حالی که می توانند فضاهای آبی تا عمق ۱.۵ متر را نیز مدیریت کنند. این چنین، همانند مرسدس، نهایت شدت آن ها با ۱۱۲ کیلومتر در ساعت چندان قابل دقت نیست، اما شما را به خانه می رساند و در اکثر موارد، شما را با خیال راحت و ایمن به خانه می رساند.
هامر نیز همانند لندرور دارای پنل های بدنه آلومینیومی برای صرفه جویی در وزن است، اما نوع با زره سنگین تری نیز وجود دارد. این ماشین به یک موتور ۶.۲ لیتری V۸ (۶.۵ برای گزینه توربوشارژ) تجهیزاست و بسته به پیکربندی می تواند باری تا نزدیک به ۲,۲۶۸ کیلوگرم را حمل کند.
به طور خلاصه، HMMWV به گفتن یک وسیله نقلیه سبک نظامی چند منظوره در جهان، بیشتر از حد مناسب ماموریت خود است.در حالی که تعداد بسیاری دیگر تلاش کرده اند از آن پیروی کنند، تعداد کمی تا به حال توانسته اند از آن بهتر باشند.
[ad_2]
منبع