مجلس:‌ تا این مدت درآمدهای وصولی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از عوارض بازی‌ها گزارش نشده است

مجلس‌ تا این مدت درآمدهای وصولی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

[ad_1]

در نظر لایحه بودجه ۱۴۰۳ از سوی مجلس این چنین آمده که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است با همکاری چند وزارتخانه دیگر، از اراعه‌کنندگان انواع بازی‌های خارجی مالیات بگیرد. این نوشته در لوایح بودجه سال‌های قبل نیز وجود داشته است. اما نوشته این است که از مجموع ۴ حکمی که در تبصره‌های قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل سرزمین به‌طور اشکار به حوزه رسانه، ارتباطات جمعی، بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی مرتبط است، یا اعتبارات مصوب محقق نشده یا اطلاعات و داده‌های راحتی از تحقق این اهداف در دسترس نیست. این یعنی درآمدهای وصولی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از عوارض بازی‌ها تا این مدت گزارش نشده است.

به نقل از دیجیاتو مرکز پژوهش‌های مجلس با پافشاری بر این که ایران درزمینه بازی‌های بومی ضعف دارد، نظر کرد که باید واردکنندگان بازی‌های قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و کنسول بازی شناسایی شوند و اسامی آن‌ها در اختیار سازمان امور مالیاتی سرزمین قرار گیرد و این سازمان عوارضی معادل ۱۰ درصد قیمت فروش را تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال اخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل سرزمین واریز نماید.

یقیناً این سخن بگویید درحالی نقل می‌بشود که سهم قابل‌توجهی از بازار بازی‌های خارجی در ایران یا قاچاق است یا خریداران به‌صورت آنلاین بازی‌ها را خریداری می‌کنند.

گزارش عملکردی در دست نیست

مرکز پژوهش‌های مجلس سلسله پیشنهادهایی برای لایحه بودجه ۱۴۰۳ انتشار کرده که یکی از آن‌ها به مسائل وزارت ارشاد مرتبط است. در این راستا، به نظر مرکز پژوهش‌های مجلس،‌ برای افزایش بودجه می‌توان از طریق دریافت عوارض و مالیات در حوزه تولیدات بازی‌های بومی عمل کرد.مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است برسی چندان مثبتی از احکام مندرج در تبصره‌های قانون بودجه ۱۴۰۲ کل سرزمین وجود ندارد چون یا احکام چهارگانه در تبصره‌ها محقق نشده و یا اطلاعات مشخصی از تحقق آن‌ها در دسترس نیست.

بنابر گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس با گفتن «برسی مقدار کارکرد قانون بودجه ۱۴۰۲ در حوزه رسانه و فضای مجازی»‌‌ انتشار کرده، تا به حال هیچ کدام از این قوانین نتوانستند در دریافت عوارض از بازی‌های خارجی اثربخش باشند و هیچ گونه اعتباری از منبع قید شده در این بند به مرکز تشکیل و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (منتا) تخصیص نیافته است.

در این گزارش که با گفتن «برسی مقدار کارکرد قانون بودجه ۱۴۰۲ در حوزه رسانه و فضای مجازی»‌‌ انتشار شده است در بند «ی» تبصره ۶ با نوشته حمایتاز توســعه بازی‌های تشکیل داخل و گسترش سواد رسانه‌ای این چنین آمده:‌ «‌هیچ‌گونه تخصیصی ذیل این بند برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای)، مرکز تشکیل و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) و سازمان صدا و سیما صورت نگرفته است. از چالش‌های تحقق این بند آن است که دستگاه‌های اجرایی مذکور در این بند، در جریان درآمد اخذ شده توسط سازمان امور مالیاتی نمی‌باشند.»

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با گفتن «بازدید ماده ۱۴ لایحه الحاقیه برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» دلایل ناکامی در اجرای این بند را هم برشمرده است؛‌ عواملی همانند: «فقدان هرگونه اطلاعات مالی از اراعه‌کنندگان بازی‌های خارجی قابل نصب در رایانه تلفن همراه و… در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، تحول حامل‌های بازی از ابزارهای سخت به سمت پایگاه‌های اینترنتی اراعه بازی‌ها، تبادلات مالی متنوع و وجود رمزارزها به گفتن شکل تازه مبادلات»‌ از جمله دلایل ناکامی این مطرح است.

بر پایه تازه ترین گزارش مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، گیمرها در سال قبل ۴۵۶ میلیارد تومان جهت خرید نرم‌افزار (بازى) هزینه کرده‌اند که از این مبلغ ۱۴ میلیارد تومان سهم بازى‌هاى کامپیوتری بومی (بازى‌هاى گسترش‌یافته یا بومى‌سازى‌شده توسط شرکت‌هاى داخلى) بوده است که رقمی کمتر از ۴ درصد را شامل می‌دهد. این آمار نشان‌دهنده این مسئله است که علی‌رغم گرفتن درصدی از درآمد اراعه‌کنندگان خارجی از سال‌های پیش (که گزارش جزئیات آن اشکار نیست)، هم چنان در حوزه بازی‌های رایانه‌ای، بازار در دست ایران نیست.

[ad_2]

منبع