مسیر پیشرفت اقتصاد دیجیتال از برقراری دیالوگ با رگولاتوری میگذرد
[ad_1]
به نقل از روابطعمومی و برندینگ فناپ، همایش «چشمانداز اقتصاد ایران» با وجود کارشناسان، تحلیلگران و تصمیمسازان اقتصاد سرزمین روز دوشنبه، ۳۰ بهمنماه ۱۴۰۲، در سالن همایشهای هتل المپیک برگزار شد و دکتر «شهاب جوانمردی»، مدیرعامل فناپ و نایبرئیس اتاق بازرگانی تهران، در پنل تخصصی اقتصاد دیجیتال و نوآور ایران درمورد اهمیت همافزایی کسبوکارها برای مطالبات از رگولاتوری در سرزمین سخن بگویید کرد.
مدیرعامل هلدینگ فناپ قضیه امروز بازیگران تازه اقتصاد برای قانعکردن رگولاتور و مطالبه خواستههایشان را نداشتن پروپوزال گفت و او گفت: «اگر فضای او گفتوگو با اراعه پروپوزالی اشکار و دقیق همراه میشد و پروژههای مشترکی بین کسبوکارهای تازه تعریف میشد، میتوانستیم مطالبات جدیدتری را به نتیجه برسانیم. اگرچه این مسیر زیاد پرچالش است، اما شدنی است و ما باید برای برقراری ربط و دیالوگ داشتن تلاش کنیم.»
تغیرات اقتصادی جهانی و منطقهای در چند سال تازه علتابراز چالشهایی در سرزمین شده که بازارهای اندوختهگذاری، بنگاههای تولیدی، بازار ارز و کسبوکارهای گوناگون را دچار کرده است. اما سوال اینجاست که کلید حل این چالشها در دست کیست؟ آیا دولت میتواند با تشکیل تحول و تنظیم مقررات منعطف برای رشد کسبوکارها، بهخصوص در حوزه اقتصاد دیجیتال، عرصه گسترش را فراهم کند یا بازیگران فرد دیگر هم می باشند که در این میدان پرچالش، اثرگذاری جدی داشته باشند؟ این سوالهایی می بود که در پنل تخصصی اقتصاد دیجیتال و نوآور ایران به او گفت و گو و بازدید گذاشته شد.
«عماد قاینی»، راهبر پنل، با اشاره به این که دکتر شهاب جوانمردی استعداد وجود در دورههای گوناگون اقتصاد دیجیتال را داشته و هم درزمینه زیرساخت و هم در حوزه کاربردی در شرکت فناپ فعالیت کرده است، از او خواست تا تحلیل خود را در اهمیت اقتصاد دیجیتال و راهکارهای روبه رو با چالشهای امروز آن در ایران گفتن کند.
دکتر جوانمردی سخنان خود را اینطور اغاز کرد: «وقتی که ما بهگفتن بازیگران تازه اقتصاد در زیرساختها، اپراتورها، نرمافزارهای کاری و دیتاسنترها اندوختهگذاری کردیم، به نتیجه رسیدیم. این پیشرفتها علتشد که کسبوکارهای جدیدی از ظرفیت گسترش پلتفرمی در فضایی که رگولاتور تا این مدت ایدهای درمورداش نداشت، به جامعه معارفه شوند و با دقت به شرایط جامعه و رقابتهای قیمتی، خودشان را جا بیندازند. بهاینترتیب، نوشته داده بهمرور مهم و مهمتر شد و رگولاتور بهآرامی خود را داخل بازی کرد.»
مدیرعامل هلدینگ فناپ با اشاره به چالشهایی که در مسیر رشد این کسبوکارها قرار دارد، او گفت: «بازیگران سنتی اقتصاد ایران در برخی از موارد مانعی برای گسترش اقتصاد دیجیتال بودند و از اهرمهای اشکار و پنهانی برای جلوگیری از ورود کسبوکارهای تازه منفعت گیری میکردند.»
او در ادامه افزود: «فراهمکنندگان مالی قادر نبودند دادهها و استعدادهای موردنیاز برای پیشرفت کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال را بهدقت محاسبه کنند و همه این موارد علتشد که فعالان این حوزه در حرکتشان بهسمتجلو با ابهامات بیشتری مواجه شوند، این درحالی است که ما به همگرایی نیاز داشتیم – و یقیناً هم چنان هم نیاز داریم تا بتوانیم از کسبوکارهای سنتی که مادهمحور می باشند، به کسبوکارهای دیجیتال که دادهمحورند حرکت کنیم.»
دکتر جوانمردی با اشاره به این که در فضای سنتی اسکیل وجود ندارد، او گفت: «اگر میخواهیم از بیزنسهای سنتی فاصله بگیریم و بهسمت دیجیتالیشدن پیش برویم، داشتن اسکیل زیاد مهم است. برای داشتن اسکیل مناسب در هر کسبوکار به عوامل بسیاری نیاز داریم. بازیگران صنعت خصوصی و عمومی باید بتوانند باهم همکاری داشته باشند؛ درحالیکه اکنون این چنین اتفاقی رخ نمیدهد. عدم شناخت بازیگران سنتی از کسبوکارهای تازه و رقابت و هراس هم از دیگر عوامل این قضیه می باشند. از نظر دیگر، متصلنبودن اقتصاد ما به اقتصاد جهانی هم مشکلاتی بهوجود آورده است.»
اما چه وقتی قرار است کسبوکارها بپذیرند که مشارکتشان با یکدیگر میتواند در بهبود شرایط اثرگذار باشد؟ نایبرئیس اتاق بازرگانی دراینباره او گفت: «هر زمان هزینه حملونقل و هزینه توزیع بین بازیگران گوناگون صنعت بهصورت اشتراکی تقسیم شد و هر دو گروه به این نوشته باور اشکار کردند که منفعت و تداوم کسبوکارشان در بههمپیوستن است، آنزمان میتوان به رگولاتوری هم نقد کرد و از او مطالبه داشت.»
به باور او، باید برای برقراری دیالوگ با رگولاتوری مالی تلاش بیشتری بشود: «در صنعت مالی ما با رگولاتوری زیاد سفتوسختی روبه رو بودیم، اما زیاد مهم می بود که بتوانیم آن را به رسمیت بشناسیم و داخل او گفتوگو شویم. قضیه امروز ما احتمالا این باشد که بازیگران تازه اقتصاد برای قانعکردن رگولاتور و مطالبه خواستههایشان پروپوزالی آماده نکردهاند، درحالیکه اگر فضای او گفتوگو با اراعه پروپوزالی اشکار و دقیق همراه میشد و پروژههای مشترکی بین کسبوکارهای تازه تعریف میشد، میتوانستیم مطالبات جدیدتری را به نتیجه برسانیم. من فکر میکنم این مسیر زیاد پرچالش، اما شدنی است. ما باید برای برقراری ربط و دیالوگ داشتن تلاش کنیم.»
[ad_2]
منبع