خودروهای چینی یک قدم به تسخیر بازار ایران نزدیک‌تر شدند_آفتاب وطن

خودروهای چینی یک قدم به تسخیر بازار ایران نزدیک‌تر شدند آفتاب.webp

[ad_1]
به گزارش آفتاب وطن

سال ۱۴۰۲ درحالی به آخر رسید که دو خودروساز بزرگ، یعنی ایران‌ماشین و سایپا، نتوانستند اهداف از پیش تعیین شده برای تشکیل ماشین را محقق کنند. در نظر دیگر، خودروسازان خصوصی رشد قابل‌توجهی را استعداد کردند؛ به این علت خودروهای چینی یک قدم دیگر به تسخیر کامل بازار ایران نزدیک‌تر شده‌اند.

پشتیبانی‌های ارزی وزارت صمت از خودروسازان خصوصی علتشد تا در سال ۱۴۰۲، خودروهای چینی رشد قابل‌توجهی را در تشکیل استعداد کنند. بر پایه آمار اراعه‌شده از سوی قسمت تجاری وزارت صمت، قسمت قابل‌توجهی از ارز حوزه ماشین به تشکیل اتومبیل‌های مونتاژی تعلق می‌یابد.

خودروسازان خصوصی در سال ۱۴۰۲، رشد ۷۲ درصدی تشکیل را استعداد کردند. طی سال ۱۴۰۲، دو شرکت مدیران‌ ماشین و کرمان‌ موتور به‌گفتن مشهورترین خودروسازان خصوصی سرزمین، به‌ترتیب ۶۰ و ۹۹ درصد رشد تشکیل داشتند. این اتفاق درحالی رقم خورد که ایران‌ماشین و سایپا سال ۱۴۰۲ را با تشکیل نزولی نسبت به سال قبل سپری کردند. افزایش تشکیل خودروهای چینی در بازار ایران، رشد سهم این خودروها را در پی داشته است. اکنون خودروهای مونتاژی ۲۳ درصد از کل بازار ماشین ایران را در اختیار دارند.

چرا سهم خودروهای چینی از بازار ایران رو به افزایش است؟

ایران‌ماشین و سایپا باید از رکود تورمی ایجادشده در سرزمین که به افت قوت خرید مشتریان منجر شده است، سپاسگزار باشند. درواقع افت قابل‌دقت قوت خرید مصرف‌کنندگان ایرانی علتشده است تا آن‌ها ناچار شوند خودروهای داخلی را برای مصرف انتخاب کنند. در غیر این‌ صورت، اکنون سهم خودروهای چینی از بازار ایران ممکن می بود از ۵۰ درصد نیز عبور کند.

اگر به یک دهه پیش بازگردیم، شرایط متغیری را مشاهده می کنیم. در آن زمان مشتریان ایرانی دیدگاه مثبتی نسبت به محصولات چینی نداشتند. ازاین‌رو خرید محصولاتی همچون پژو پارس، سمند و پژو ۴۰۵ را به لیفان ۶۲۰ و ام‌وی‌ام ۵۳۰ ترجیح می‌دادند. امروزه شرایط تحول کرده است و تعداد بسیاری از مصرف‌کنندگان ایرانی بین ماشین‌های ایرانی و چینی، اتومبیل‌های چینی را انتخاب خواهند کرد.

نوشته فرد دیگر که علترشد فروش خودروهای مونتاژی در ایران شده، محدودیت‌های زیاد خرید ماشین از ایران‌ماشین و سایپا است. در سوی روبه رو، خودروسازان خصوصی بدون محدودیت خاصی محصولات خود را به مشتریان اراعه می‌کنند و حتی برخی محصولات به‌صورت اقساطی فروخته خواهد شد.

هم‌اکنون اگر یک مصرف‌کننده ایرانی بخواهد یک هاچ‌بک یا هاچ‌بک کراس اتوماتیک با بودجه تقریبی یک میلیارد تومان بخرد، دو راه پیش رو دارد. او می‌تواند به بازار مراجعه کند و با صرف این بودجه، یک پژو ۲۰۷ اتوماتیک را با قیمت ۹۶۰ میلیون الی یک میلیارد تومان خریداری کند. در نظر دیگر، او قادر است با مراجعه به نمایندگی‌های مدیران‌ ماشین، ام‌وی‌ام X33‌ کراس اتوماتیک را با قیمت رسمی ۸۹۷ میلیون تومان ثبت‌نام کند. این قیاس در رابطه خودروهایی همچون تارا اتوماتیک و ام‌وی‌ام X55 پرو نیز وجود دارد. بدیهی است که با ادامه روال جاری خودروسازان ایرانی، طی سالیان آتی، خودروهای چینی به‌مرور زمان سهم بیشتری از بازار ماشین ایران را در دست خواهند گرفت.

دسته بنی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

اخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصاد، ورزش، حوادث، فرهنگ و گردشگری را در آفتاب وطن بخوانید.

اخبار فناوری

[ad_2]

منبع