۱۰ علت چشمک زدن چراغ چک ماشین که باید بدانید و به آنها رسیدگی کنید_آفتاب وطن
[ad_1]
به گزارش آفتاب وطن
یکی از مشکلاتی که رانندگان با آن روبه رو خواهد شد، روشنشدن چراغ چک و فلاشر ماشین است. این چراغ به رانندگان هشدار میدهد که یک یا مجموعهای از مشکلات در ماشین وجود دارد و باید در اولین زمان آنها را کشف و رفع کرد. اما بعضی اوقات این چراغ بهطور ثابت روشن باقی نمیماند و چشمک میزند. آیا میدانید چشمک زدن چراغ چک چه تفاوتی با روشن باقی ماندن آن دارد؟ اگر جواب منفی است و دوست دارید در این عرصه زیاد تر یاد بگیرید، دعوت میکنیم با ادامه نوشته همراه دیجیاتو باشید تا از علت چشمک زدن چراغ چک خبر اشکار کنید.
چشمک زدن چراغ چک ماشین به چه معناست؟
چراغ چک هنگامی روشن میشود که ECU دادههایی متفاوت از مقادیر پیشفکر، از سنسورها دریافت کند. قطع سیگنال از سنسورها نیز میتواند عامل دیگر باشد. وقتی که چراغ چک روشن شد، یا بهطور ثابت روشن باقی میماند و یا چشمک میزند. بین این دو حالت، ثابت باقی ماندن چراغ چک نشان از وجود یک عیب نهچندان بزرگ در ماشین دارد. اما چشمک زدن هشداری است که باید آن را کاملاً جدی گرفت. طوری که اگر این اتفاق میانه رانندگی افتاد، باید فوراً در حاشیه امن خیابان یا جاده توقف و موتور را خاموش کرد.
هنگامی چراغ چک چشمک میزند، در زیاد تر موارد بهمعنی وجود نقص در زمانبندی و انفجارهای نامنظم است که لرزش شدید ماشین از نشانههای مهم آن است. اما علت روشن شدن چراغ چک را در موارد شبیه میتوان جستجو کرد.
| علت روشن شدن چراغ چک ماشین | توضیح |
| سنسور اکسیژن معیوب | ارسال اطلاعات نادرست به ECU، افزایش مصرف سوخت و اختلال در احتراق. |
| باز بودن درپوش باک | علتافت سختی باک و ارسال دادههای نادرست به ECU میشود. |
| مبدل کاتالیست معیوب | افت کارایی در کنترل آلایندگی؛ تعمیر پرهزینه. |
| خرابی سنسور مف (MAF) | کثیفی یا خرابی علتخطا در اندازهگیری جریان هوا و اختلال موتور میشود. |
| خرابی شمعها | جرقه ناقص یا نادرست که تبدیل کم شدن راندمان و لرزش ماشین میگردد. |
| خرابی ترموستات | اختلال در کنترل دمای موتور که میتواند به جوش آوردن منجر شود. |
| عیب در سیستم EGR | خرابی در بازگردانی گازهای اگزوز و افزایش آلایندگی موتور. |
| نقص در استپر موتور | اختلال در فراهم هوای دور آرام موتور که علتناپایداری کارکرد میشود. |
| خرابی ناک سنسور | عدم تشخیص صحیح کوبش موتور و تشکیل ضربههای خطرناک. |
| عیب در رله فن خنککننده | خرابی رله علتعدم کارکرد مناسب فن و افزایش دمای موتور میشود. |
ده علت روشن شدن چراغ چک ماشین
به طور کل اکثر عواملی که جهت ابراز نقص در کارکرد عادی موتور شوند، میتوانند علت روشن شدن چراغ چک باشند. عمده این علل به تجهیزات الکترونیکی ماشین مرتبط می باشند اما در برخی موارد عوامل مکانیکی نظیر: نقص در کارکرد اویل پمپ، فیلتر روغن، یاتاقانها و… نیز میتوانند علتابراز عیب در پیشرانه شده و عدم گردش روان میل لنگ را در پی داشته باشند؛ در نتیجه روشن شدن چراغ روغن، چراغ استپ و در نهایت چراغ چک محتمل خواهد می بود. در ادامه به بازدید رایجترین این علل خواهیم پرداخت.
۱. سنسور اکسیژن معیوب
سنسور اکسیژن یک قطعه الکترونیکی است که ماموریت دارد با پایش مقدار اکسیژن حاضر در گازهای خروجی، در تنظیم مقدار سوخت تزریقی به سیلندرها، ECU را پشتیبانی کند. با این کار، موتور مدام مقدار بهینهای از سوخت را مصرف میکند؛ درنتیجه آلایندگی نیز کنترل میشود. اگر این سنسور ماموریت خود را بهدرستی انجام ندهد، امکان پذیر مصرف سوخت تا ۳۰ درصد افزایش اشکار کند.
خرابی سنسور اکسیژن مساوی است با ارسال اطلاعات نادرست به ECU. به همین خاطر فرایند احتراق از حالت بهینه خارج میشود و مصرف سوخت افزایش مییابد. در این حالت چشمک زدن چراغ چک به راننده هشدار میدهد که کارکرد موتور از شرایط بهینه خارج شده است.

عدم کارکرد درست سنسور اکسیژن و یا ارسال دادههای نادرست خود میتواند دارای دو علت جانبی باشد که عبارت هستند از خرابی وایر و کیفیت بد سوخت. در هر صورت اگر خرابی این قطعه الکترونیکی محرز شد، باید در اولین زمان نسبت به معاوضه آن عمل کرد؛ چرا که عدم دقت امکان پذیر به خرابی مبدل کاتالیست منجر شود. این کار نیز بهنوبهخود هزینه بسیاری را به مالک تحمیل میکند.
نظر مطالعه: علائم خرابی سنسور اکسیژن و نحوه تست آن
۲. باز بودن درپوش باک
هرچند زیاد ساده بهنظر میرسد، ولی چشمک زدن چراغ چک امکان پذیر ناشی از محکم نبستن درپوش باک باشد. این قطعه ساده نقشی کلیدی در پیشگیری از خروج بخار بنزین از باک دارد. اگر این قطعه نتواند ماموریت خود را بهدرستی انجام دهد، نشت بخار علت کم شدن سختی داخل باک خواهد شد. در این چنین شرایطی دادههای ارسالی از سنسور وابسته گویای سختی کم داخل باک خواهد می بود. بعضی اوقات اوقات هم وجود مشکلی همانند خراشیدگی کارکرد درپوش باک را هرچقدر هم که محکم ببندید، با اختلال روبه رو میکند؛ به این علت چشمک زدن چراغ چک اول صبح احتمالا ناشی از همین مورد ساده باشد.

۳. مبدل کاتالیست معیوب
مبدل کاتالیست ماموریت دارد مقدار گازهای آلاینده ورودی به جو را افت دهد. اگر این قطعه خراب شود، روشن و خاموش شدن چراغ چک را ناظر خواهید می بود. خبر بد این که این قطعه زیاد گران است؛ بهطوری که در کشورهای خارجی قیمت آن تا ۲۰۰۰ دلار نیز میرسد. همین نوشته سرقت مبدل کاتالیست در کشورهای خارجی را نیز به یک معضل تبدیل کرده است.

۴. سنسور معیوب مف (MAF)
اگر روشن و خاموش شدن چراغ چک را مشاهده کردید، به گمان زیادً سنسور مف ماشین به مشکل خورده است. این سنسور نقشی حیاتی در اندازهگیری و تنظیم مقدار جریان هوای ورودی دارد. ECU با پشتیبانی سیگنالهای دریافتی از این سنسور، مقدار مناسب سوخت تزریقی و این چنین زمان جرقهزنی را تنظیم میکند.

با گذشت زمان، سنسور مف بهمرور کثیف میشود. به همین خاطر دقت سیگنالهای ارسالی آن افت مییابد که نتیجه آن کم شدن کارکرد موتور است. چنانچه ECU کارکرد این سنسور را همراه با اشتباه تشخیص دهد، چراغ چک را روشن خواهد کرد تا راننده از وجود مشکل مطلع شود.
۵. خرابی شمع
علت چراغ چک چشمک زن میتواند نشانه خرابی شمعهای ماشین نیز باشد. این عیب که شایعتر از بقیه است، احتمالا با تمیزکردن شمعها، بازبینی اتصالات و یا وایرها رفع شود. تشکیل جرقههای ناقص یا جرقهزنی در زمان نادرست، انفجارهای ضعیف را در پی دارد که آن هم بهنوبهخود علتافت راندمان موتور میشود. لرزش ماشین، ریپ زدن زمان شتابگیری و استارت بد موتور برخی از با اهمیت ترین علامتهای خرابی شمعها می باشند.

یقیناً زیاد باید خودرویتان برایتان کم اهمیت باشد که آنقدر معاوضه وایر و شمع ها را به تعویق بیاندازید که چراغ چک پشت آمپرتان روشن شود! در هر لحظه ای، هر مکانی و هر شرایطی، نوع سوخت و ساز و کارکرد ماشین به شمع وابسته است.
ملزوم به یادآوری مشکلات ناشی از خرابی وایر و شمع نیست، فقط همین قدر بدانید که اگر مطابق بروشور و در زمان ملزوم معاوضه نشوند، به زودی کاتالیزور و کوئل احتراق خودروتان هم دچار مشکل می شوند که اتفاقا هر دو این موارد از عوامل روشن شدن چراغ چک می باشند.
۶. خرابی ترموستات و چشمک زدن چراغ چک
ترموستات ماموریت دارد با تنظیم گردش جریان آب به نگه داری دمای بهینه موتور پشتیبانی کند. همانند دیگر قطعات، این قطعه نیز عمر محدودی دارد و بعد از مدتی کارایی خود را از دست میدهد. هرگونه اختلال در کارکرد این قطعه، امکان پذیر علتافزایش بیشازحد دمای موتور شود. اگر این اتفاق بیفتد و موتور بهکلمه جوش بیاورد، باید هرچه سریع تر با برخی عمل های دمای آن را پایین آورد. خرابی این قطعه نیز میتواند علت روشنشدن چراغ چک باشد.

۷. خرابی سیستم گردش مجدد گازهای اگزوز (EGR)
سیستم گردش مجدد گازهای اگزوز با بازگردانی بخشی از گازهای حاصل از احتراق به مجاری مکش، مقدار اکسید نیتروژن تولیدی را افت میدهد. با افزایش کارکرد ماشین گمان خرابی سوپاپ کنترل یا مجاری انتقال گازها بالاتر میرود. چنانچه ECU این نوشته را تشخیص دهد، با روشن و خاموش کردن چراغ چک به راننده هشدار خواهد داد.

۸. نقص در استپر موتور
این قطعه در خودروهای تجهیزبه دریچه گاز سیمی، هوای مورد نیاز پیشرانه را در حالت دور آرام و یا زمان برداشتن پا از روی پدال گاز و بسته شدن دریچه گاز، تامین میکند. در صورتی که دستگاه دیاگ خطای استپر موتور را نشان بدهد، باید بعد از چکاب سیمکشی و از بین بردن آلودگیهای سوکت، در صورت تداوم روشن ماندن چراغ چک و عدم از بین بردن اشتباه در دستگاه دیاگ، نسبت به معاوضه قطعه معیوب عمل شود.
نظر مطالعه: استپر موتور چیست و چه کاربردی در ماشین دارد؟
۹. سنسور ضربه (ناک سنسور)
این حسگر کوبشهای ناشی از از احتراق زودرس را شناسایی و اطلاعات حاصل را به ایسیو ارسال میکند؛ ایسیو نیز به منظور افت ضربات و کوبش ناشی از احتراق زودرس آوانس جرقه را بر پایه اطلاعات این سنسور تنظیم میکند. در این موارد ملزوم است بعد از کنترل دسته سیم و اتصالات وابسته، نسبت به معاوضه این حسگر پیزوالکتریک عمل شود.
۱۰. ابراز عیب در رله فن خنککننده
در صورت مشاهده خطای رله فن در دستگاه دیاگ، بایست ابتدا سلامت سیمکشی و سوکت متصل به رله از نظر قطعی، تحول رنگ و دفرمگی مورد بازرسی قرار بگیرند؛ در صورت سالم بودن این قسمتها بایست نسبت به معاوضه رله معیوب عمل شود.
جمعبندی: چرا چراغ چک چشمک میزند؟
همان گونه که مشاهده میکنید، روشنشدن یا چشمک زدن چراغ چک دلایل بسیاری دارد و نمیتوان بدون عیبیابی علت دقیق را تشخیص داد. ازاینرو، مراجعه به یک تعمیرگاه معتبر برای شناسایی عامل مهم الزامی است. مسئله حائز اهمیت این که اگر چراغ چک چشمک زد، باید آن را کاملاً جدی بگیرید و در اولین زمان نسبت به از بین بردن عیب عمل کنید.
رانندگی با خودرویی که چراغ چک آن چشمک میزند، امکان پذیر علت احتراق ناقص و تجمع مخلوط حاوی بخار بنزین در سیستم اگزوز شود. این کار که در کارکرد نادرست سیستم سوخترسانی و احتراق – مخصوصاً شمعها – ریشه دارد، بهعلت رهاسازی مخلوط اشتعالپذیر در مجاری اگزوز زیاد خطرناک است؛ چون گمان آتشسوزی ماشین قوت میگیرد. چراغ چک چشمکزن احتمالا علامتی از دمای بالای موتور نیز باشد که آن هم در موارد حاد خرابیهای بسیاری بهبار میآورد.

به این علت، بهطور خلاصه باید او گفت رانندگی با چراغ چک چشمکزن اصلاً پیشنهاد نمیشود. ذکر این مسئله الزامی است که روشن باقی ماندن چراغ چک نشان از وجود ایرادات خفیفتر و کوچکتر بوده و در اکثر اوقات موتور نرمال کار میکند؛ یقیناً با چاشنی افزایش مصرف سوخت.
درهرحال، اگر چراغ چک چشمک بزند و یا روشن باقی بماند، حتماً باید در اولین زمان بهجستوجو کشف عیب رفت. هر ماشین مجموعهای از قطعات متعدد است و خرابی هر یک از آنها کارکرد دیگر قطعات را نیز تحت تأثیر قرار میدهد.
سؤالات متداول کاربران حوالی علت چشمک زدن چراغ چک
چرا چراغ چک چشمک میزند؟
در این نوشته علت چشمک زدن چراغ چک را با شما نقل کردهایم.
چشمک زدن چراغ چک اول صبح به چه معناست؟
برای یافتن علت چشمک زدن چراغ چک اول صبح، باید به دمای هوا و فصلی که در آن هستید دقت کنید؛ چون در شرایط گوناگون، امکان دارد ماشین میانه خاموش بودن تغییرات دمایی بسیاری را استعداد کرده باشد.
دسته بنی مطالب
[ad_2]