گوگل و متا باید سالانه ۱۴ میلیارد دلار به خبرگزاریها بپردازند
[ad_1]
درآمد تبلیغات سازمانهای رسانهای در سالهای تازه افت یافته است، چون مردم به سمت سیستم عاملهای دیجیتال میروال. پلتفرمهای آنلاین بزرگ، همانند گوگل و متا، اکنون با سازمانهای خبری ایالات متحده درآمد تبلیغاتی اشتراکی دارند. بااینحال، یک مطالعه تازه مشخص می کند این مدل تقسیم درآمد تبلیغاتی به سازمانهای خبری منصفانه پول نمیدهد.
بر پایه مطالعه تازه جمعی از محققان آمریکایی، باید درآمد حاصل از تبلیغات بهصورت ۵۰-۵۰ بین ناشران و پلتفرمهای آنلاین تقسیم بشود. اگرغولهای فناوری همانند گوگل و متا از فرمول این محققان پیروی کنند، هر سال ۱۴ میلیارد دلار باید به رسانههای خبری ایالات متحده بدهند.
در سال ۲۰۲۱ استرالیا قانونی تحت گفتن «کد معاملاتی رسانههای خبری» تصویب کرد که بر پایه آن با پیروزی گوگل و متا را برای دستیابی به توافقات تجاری تحت سختی قرار داد. مطابق گزارش کمیسیون رقابت و مصرفکننده استرالیا، پرداختهایی که تحت این قانون انجام میبشود، سالانه نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار استرالیا است. تعجبی ندارد که دولتهای دیگر به جستوجو پیادهسازی قانون استرالیا می باشند تا راههایی برای دریافت پول اخبار خود بیابند.
رابطه متقابل گوگل و متا با خبرگزاریها
سازمانهای خبری و پلتفرمهای آنلاین بزرگ رابطهای متقابل با یکدیگر دارند. ناشران برای انتشار کردن محتوای خود به موتورهای جستجو و پلتفرمهای رسانههای اجتماعی نیاز دارند. بهطور شبیه، پلتفرمهای آنلاین به محتوای ناشران نیاز دارند تا تعامل در این پلتفرمها بالا برود. زیاد تر، هنگامی که موتورهای جستجو به سوالهای کاربران جواب خواهند داد، محتوا را از مقالات خبری استخراج میکنند. این جوابهای گزیده درواقع اغازکننده زنجیره تعامل است و علتافزایش تبلیغات در گوگل و متا میبشود. اگر به سازمانهای خبری ایالات متحده به نسبت محتوای خود غرامت پرداخت بشود، فرمول گروه محققان تخمین میزند که سالانه گوگل ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار و متا 1.۹ میلیارد دلار باید پرداخت کند.
مطالعه تازه استدلال میکند که درآمد اشتراکی جاری، منعکسکننده قیمت واقعی محتوای خبری نیست. محققان میگویند: «بهگفتن درصدی از کل درآمد تبلیغات، ما تخمین میزنیم که ۶.۶ درصد از درآمد تبلیغات فیسبوک و ۱۷.۵ درصد از درآمد تبلیغات موتورجستجوی گوگل باید به طور سالانه به ناشران اخبار پرداخت بشود».
این درآمد اصلاحشده فعلاً فقط روی کاغذ است و دور از انتظار به نظر میرسد که خبرگزاریها روابط خود را با پلتفرمهایی همانند گوگل و فیسبوک به خطر بیاندازند چون آنها به این پلتفرمها نیازمند می باشند. بااینحال، سازمانهای خبری روزبه روز از این که میبینند محتوای آنها بدون جبران منصفانه مورداستفاده قرار میگیرد، نومید خواهد شد. بهگفتن مثال، نیویورک تایمز تابستان امسال شرایط خدماتی خود را بهروز کرد تا نگذارد هوش مصنوعی از محتوای آن برای آموزش خود منفعت گیری کند. این عمل وقتی صورت گرفت که گوگل خبرداد از محتوای وب برای آموزش بارد منفعت گیری میکند.
[ad_2]
منبع