آییننامه واردات ماشین تحول کرد، محدودیتها زیاد تر شد
[ad_1]
طی روز قبل ناظر ابلاغ تازه ترین تغییرات آییننامه واردات ماشین از سوی معاون رئیس جمهور بودیم. برخلاف آنچه در برخی رسانهها از این آییننامه انتشار شده است، با محدودیتهای بیشتری نسبت به قبل روبه رو هستیم. محدودیت قیمتی در رابطه واردات خودروهای درونسوز هم چنان پابرجاست وعلاوهبراین، محدودیتهای جدیدی در عرصه برندها افزوده شده است.
این چنین بخوانید: تحویل نخستین سری از آریزو ۵ برقی انجام شد + عکس
یکی از قسمتهای تازه اضافهشده به آییننامه واردات ماشین، به برندها مربوط میبشود. براین مبنا واردات محصولات از شرکتهایی که بعد از تحریمها بازار ایران را ترک کردند، ممنوع است. یقیناً اختیار تصمیمگیری در رابطه واردات خودروهای این برندها به وزارت امور خارجه سپرده شده است. وزارت صمت در همکاری با وزارت امور خارجه، میتواند در رابطه ورود این خودروها تصمیم بگیرد. به این علت واردات خودروهایی از برندهای پژو، رنو و هیوندای در ابتدا ممنوع خواهد می بود. یقیناً اشکار نیست که آیا برندهای چینی چانگان و بی وای دی نیز به این لیست اضافه خواهد شد یا آنکه محدودیت حرف های شده تنها شامل حال برندهای غیرچینی خواهد می بود.
دیگر قسمتهای آییننامه واردات ماشین به شرح زیر می باشند:
- واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سیسی هم چنان ممنوع است.
- واردات خودروی سواری با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو مجاز است.
- برتری با واردات خودروهای اقتصادی کمتر از ۱۰ هزار یورو است.
- واردات خودروی سورای برقی تا زیر ۴۰ هزار یورو مجاز است. به این علت محدودیت واردات تا سقف ۲۰ هزار یورو که در رابطه همه خودروها وجود داشت، اکنون برای خودروهای برقی لغو شده است.
یقیناً تغییراتی در تعرفه واردات خودروهای برقی نیز تشکیل شده است. اکنون سود بازرگانی خودروهای برقی تا سقف بیست هزار یورو، یک درصد تعیین شده است. خودروهای برقی ۲۰ تا ۳۰ هزار یورویی مشمول سود بازرگانی یازده درصدی خواهد شد. درنهایت خودروهای برقی با قیمت زیاد تر از ۳۰ هزار یورو، سود بازرگانی ۲۶ درصدی را شامل خواهند شد. به این علت خودروهای برقی گرانتر و نیرومندتر، بایستی برای ورود سود بازرگانی بیشتری را تحمل کنند.
[ad_2]
منبع