ماجرای فروش ۱۲۰ هزار ماشین با قیمت حاشیه بازار، کوششهایی که هم چنان ادامه دارد

1705252525 ماجرای فروش 120 هزار ماشین با قیمت حاشیه بازار، کوششهایی

[ad_1]

طی هفته‌های قبل، ناظر نقل‌شدن او گفت و گو فروش ۱۲۰ هزار ماشین با قیمت حاشیه بازار بودیم. براین مبنا قرار می بود تا دو خودروساز بزرگ، محصولات مازاد خود را با نرخ ۵ درصد کمتر از قیمت بازار به فروش برسانند. این نوشته بعد از چندبار قبول و تکذیب، هم چنان ادامه دارد. در تازه ترین اظهارات، «منوچهر منطقی»، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت این نوشته را محتمل می‌داند.

به حرف های منطقی، خودروسازان و قطعه‌سازان توافق کرده‌اند تا ۱۲۰‌هزار دستگاه ماشین خارج از ضوابط قیمتی در حاشیه بازار فروخته بشود. قیمت این ماشین پنج درصد کمتر از نرخ بازار است. به‌گفتن مثال تارا اتوماتیک که اکنون در کارخانه ۶۸۱,۴۳۴,۰۰۰ تومان قیمت دارد، با نرخ یک میلیارد تومان در قالب این مطرح فروخته خواهد شد. مسئولان وزارت صمت به علت تأثیر مثبت این مطرح بر افزایش جریان نقدینگی خودروسازان، حمایتکننده اجرای آن می باشند. بااین‌حال شورای رقابت ناموافق این مطرح است. این چنین برخی روزنامه‌ها در روزهای قبل مطالبی را برعلیه مطرح فروش ۱۲۰ هزار ماشین در حاشیه بازار انتشار کرده‌اند.

فروش ۱۲۰ هزار ماشین، دقت مشتریان را جلب می‌کند

بااین‌حال بزرگ‌ترین مشکل اجرای این مطرح، نارضایتی مصرف‌کنندگان است. تعداد بسیاری از متقاضیان خرید ماشین در قالب سامانه یکپارچه،‌ با موعد تحویل پاییز و زمستان ۱۴۰۳ روبه رو شدند. به همین خاطر اکنون این سوال نقل می‌بشود که اگر خودروسازان چند هزار ماشین مازاد دارند، چرا نخست تعهدات سال آینده خود را جواب نمی‌دهند؟ این شرکت‌ها می‌توانند بعد از تحویل ماشین به تعهدات باقی‌مانده خود، به راحتی و بدون مخالفت نهادهای دیگر اتومبیل‌هایشان را به بازار اراعه کنند.

یقیناً با وجود مخالفت افکار عمومی، استقبال مشتریان از این مطرح قطعی به نظر می‌رسد. زمان‌ها است که روال اراعه ماشین به بازار کند شده است. درنتیجه اراعه زیاد چند هزار ماشین با هر قیمتی، مشتریان را به خود جلب خواهد کرد. اکنون روال افزایش قیمت‌ها در بازار اغاز شده است و نرخ‌ها به آرامی درحال بالارفتن می باشند. به این علت تا وقتی که مطرح فروش ماشین با قیمت حاشیه بازار به مرحله اجرا برسد، با نرخ‌های بالاتری نسبت به زمان جاری روبه رو خواهیم می بود.

[ad_2]

منبع